Saturday, January 22, 2011

Pengaruh Komik

Suatu hari aku meminjam beberapa naskhah  majalah lawak daripada kawanku. Aku berminat membaca majalah itu untuk mengisi masa lapangku. Walaupun itu hanyalah bahan bacaan yang ringan dan bukan berunsur ilmiah tetapi aku menggemarinya kerana boleh mengurangkan tekanan perasaan. Pengisian berunsur lawak membuatkan pembaca tersenyum dan tertawa apabila membacanya.
            Jika diperhatikan daripada sudut linguistik atau penggunaan bahasa dalam komik itu, aku perhatikan terdapat unsur penggunaan bahasa yang tidak baik dan mungkin akan mempengaruhi pembaca dalam kalangan kanak-kanak. Ini kerana, kanak-kanak mudah terpengaruh dengan persekitaran. Antara masalah bahasa yang dapat dikenal pasti dalam penulisan majalah lawak ini ialah :
a) penggunaan bahasa pasar
b) penggunaan bahasa yang berunsur makian atau celaan.


situasi A:
“lagipun, sampai bila lagi ko nak frust cenggini, kamon la wei. Kita lelaki tahap maskulin ni, tak heran kalo takat pompuan camtu. Berlambak lagilah.

Situasi B :
“cilaka punya tuan, suruh aku jadi jaga kawasan perumahan la pulak”


Ulasan :

Pendedahan bahasa yang kurang sihat ini yang melibatkan bahasa pasar, bahasa rojak dan bahasa yang berunsur ejekan akan mempengaruhi cara berbahasa dan pergaulan pembacanya terutamanya golongan kanak-kanak dan remaja. Ibu bapa dan guru harus memberikan tunjuk ajar dan bimbingan kepada golongan ini supaya tidak terikut-ikut dengan bahasa dalam majalah atau komik tersebut. Ini kerana, bahasa menunjukkan cara hidup atau kebudayaan sesuatu bangsa.

No comments:

Post a Comment