Wednesday, February 9, 2011

Penggunaan Gelaran yang Kurang Baik



Teringat sewaktu zaman kanak-kanak dulu, biasanya setiap orang mempunyai nama gelaran atau lebih tepat istilahnya sebagai nama panggilan. Nama panggilan itu berbeza daripada nama panggilan manja di rumah. Contoh nama panggilan manja di rumah ialah Boboy, Nana dan sebagainya. Biasanya nama gelaran ini bertujuan untuk mengejek atau memalukan seseorang. Gelaran seseorang itu selalunya diberi berdasarkan sifat fizikal, perangai dan perkara yang biasa dilakukan atau berkaitan dengan seseorang tersebut.

Ketika aku berusia enam tahun, pakcikku menggelar diriku dengan gelaran Nana si hitam legam. Memang aku akui diriku hitam jika dibandingkan dengan adik-beradik yang lain. Gelaran itu membuatkan aku berasa malu dan rendah diri bila berhadapan dengan masyarakat sekitarku. Sepupu sebayaku juga turut menggelar aku dengan nama itu. Namun, peredaran masa membuatkan aku menjadi matang dan memjadikan peristiwa itu sebagai suatu kenangan yang manis. Pakcik yang menggelar aku dengan nama itu akan tersenyum apabila teringat peristiwa tersebut.


Ulasan   : Penggunaan nama gelaran yang bertujuan untuk mengejek seseorang akan menyebabkan seseorang itu membesar sebagai seorang yang pemarah, sensitif dan juga tidak yakin dengan keupayaan diri. Walaupun kadang-kala golongan dewasa hanya memanggil gelaran tertentu kepada kanak-kanak dan tidak bertujuan untuk memalukan kanak-kanak tersebut, namun kesannya akan dirasai dalam satu jangka masa yang panjang. Peribadi yang bersifat negatif akan wujud dalam diri kanak-kanak tersebut. Oleh itu, kita haruslah peka terhadap perkara yang dianggap enteng seperti ini. Bahasa akan menjatuhkan maruah seseorang andai disalahgunakan

No comments:

Post a Comment