Wednesday, February 9, 2011

Lembutnya Lidah


Seandaikan penutur itu bijak menggunakan perkataan atau ayat yang baik, maka dia akan dapat membuatkan situasi komunikasi harmoni dan tenang. Pemilihan kata yang bersesuaian berdasarkan situasi akan membuatkan seseorang itu dipandang tinggi dalam masyarakat. Andai si penutur berada dalam situasi pergaduhan, dengan menggunakan kata-kata pujukan yang bersesuaian akan membuatkan hati yang panas menjadi sesejuk salju dan membawa kepada jalan penyelesaian. Masyarakat harus membiasakan diri menggunakan bahasa yang berunsur positif kerana bahasa memainkan peranan penting bagi mewujudkan suasana persekitaran yang damai. Jika masyarakat menggunakan bahasa yang kasar, timbal balik yang tercipta akan mewujudkan suasana yang tidak tenteram. Sebagai contoh bagi menguatkan huraian tadi, dapat dikongsikan seperti dibawah.

        Sepasang sahabat yang telah lama berkenalan pada suatu hari bertengkar disebabkan hal yang kecil. Mereka saling memaki dan memburukkan antara satu sama lain. Hubungan persahabatan yang lama terikat terungkai disebabkan masalah itu. Pertengkaran itu diperhatikan oleh seorang guru. Guru itu datang ke arah mereka dan berkata dengan lembut dan menunjukkan riak wajah yang tenang. Akhirnya mereka berdua pun bermaafan dan berterima kasih dengan guru tersebut.

Ulasan   : Bahasa yang indah menunjukkan peribadi dalaman seseorang penutur. Pilihlah menggunakan bahasa yang indah ketika bertutur dengan seseorang. Ini kerana, bahasa yang positif akan mewujudkan persekitaran yang positif.

No comments:

Post a Comment