Wednesday, February 23, 2011

Kamus Bahasa

Ketika aku sedang menaip tugasan, secara kebetulan terlintas satu idea tentang bahasa. Kenapa tidak setiap bahasa mempunyai kamus bahasa mereka tersendiri?. Pelbagai suku kaum yang berkongsi hidup dalam negara majmuk ini. Pengetahuan tentang bahasa menjadi wahana penyatuan antara kaum. Kamus boleh digunakan sebagai bahan rujukan yang sangat berguna kepada seseorang yang ingin mengetahui bahasa sesebuah kaum.
           Saya adalah peribumi Sabah yang berketurunan Bisaya. Suatu hari, rakan serumah terlihat sesuatu pada ruangan perbualan dalam Facebook. Pada ruangan itu tertera kumpulan budak bisaya sejati. Dalam kumpulan itu, semua ahlinya terdiri daripada ahli Facebook yang berketurunan Bisaya. Mereka akan berbual menggunakan bahasa Bisaya. Diriku yang terhasil daripada perkahwinan campur tidak mempunyai asas bahasa Bisaya yang utuh kerana di rumahku kami menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan harian. Cemburu menguasai diri kerana kecetekan ilmu tentang bahasa kaum sendiri. Maka terlintaslah di fikiran supaya menyarankan mereka menghasilkan kamus bahasa untuk memudahkan rujukan.
            Namun malangnya, masalah ekonomi menyukarkan usaha itu dilaksanakan. Persatuan kaum kami memang telah mencetak kamus bahasa Bisaya-Melayu tapi menyebarannya agak terhad kerana bajet kewangan yang kecil. Kamus bahasa kaum-kaum bumiputera sukar ditemui di tempat-tempat awam seperti perpustakaan jika dibandingkan dengan kamus Bahasa Inggeris. Andai tiada pihak yang berusaha untuk membangunkan bahasa asli kaum mereka, tidak hairanlah jika cucu cicit mereka tidak akan mengetahui bahasa jati diri dan bahasa itu akan pupus ditelan arus zaman.
Contoh :
Muli                 : Balik
Modop            : Tidur
Kuyuk             : Anjing
Jajal                 : Nakal

1 comment:

  1. Assalamualaikum

    kalau aku hasilkan kamus bisaya ko mo beli & ko mo tolong jual kah? tak lama lagi aku mo printing kamus bisaya kalau bukan bulan ini 2012, januari 2013. mo dapatkan ISBN dulu.. kamus ni sudah sedia 2006 lagi. cuma tertangguh sbb xckup bajet. yg ni bajet sndiri..bah

    ReplyDelete