Monday, February 28, 2011

Nasib Si Peminta sedekah

Ketika aku sedang makan bersama keluarga di gerai makan Tawau, tiba-tiba seorang pengemis tua datang dan menghulurkan tangan untuk menagih simpati. Ayahku menghulurkan wang RM 2 kepada pengemis itu. Mungkin pengemis itu kelaparan kerana melihat daripada tingkahnya yang memegang perut membuatkan aku beranggapan sedemikan. Ayahku berkata kebanyakan pengemis di Tawau ialah pendatang asing tanpa izin (PATI) yang berasal dari Filipina. Mereka hidup melarat kerana tidak diterima kerja di Sabah kerana tidak mempunyai passport yang sah.

            Setelah pengemis itu menerima duit ayah, dia pun tersenyum dan beralih ke meja pelanggan yang lain. Kelihatan sepasang pemuda sedang menjamu selera di sana. Kedatangan pengemis itu tidak disenangi oleh mereka. Mereka pun mengeluarkan kata-kata kesat bagi menghalau pengemis itu. Tauke gerai makan yang melihat kejadian itu datang dan menghalau pengemis itu keluar daripada gerainya kerana takut pelanggannya merungut. Kata-kata seperti sampah, orang busuk dan jahanam keluar daripada mulut tauke itu. penggunaan bahasa seperti itu menunjukkan imej dan perwatakan tauke itu sebagai seorang yang mempunyai sikap negatif.

            Sepatutnya mereka boleh menggunakan bahasa yang lebih baik. Walaupun mereka marah dengan pelakuan si pengemis itu tetapi mereka harus menjaga budaya bahasa Melayu yang berbudi perkerti dan bersopan santun kerana pengemis itu juga seorang manusia biasa. Budaya kesantunan itu harus diamalkan kepada setiap golongan masyarakat tanpa mengira pangkat dan agama. 

No comments:

Post a Comment