Monday, February 28, 2011

Seindah Irama

Saya seorang yang amat gemar mendengar radio. Malahan aktiviti itu sudah menjadi rutin dan salah satu hobi selain daripada memelihara kucing. Sewaktu malam yang sunyi dan agak membosankan, saya akan memasang radio dan melayan lagu. Juruhebah yang bertugas biasanya seorang yang petah berkata-kata dan dapat menghiburkan pendengar kerana itu adalah aset penting bagi menarik pendengar. Namun kadang kala juruhebah tidak mengutamakan penggunaan bahasa ketika mengendalikan rancangan. Pelbagai bahasa rojak yang digunakan. Mungkin mereka lebih selesa menggunakan bahasa sedemikian atas alasan pendengar lebih suka mendengar bahasa yang bersahaja dan tidak terlalu skema. Seindah Irama

            Namun, mereka harus ingat bahawa mereka adalah penyebar bahasa dan budaya Melayu. Oleh itu penggunaan bahasa yang sesuai harus diutamakan. Pernah suatu malam, saya terdengar juruhebah sebuah stesen radio menggunakan perkataan “Steady-Meady”. Saya terfikir apa yang juruhebah itu maksudkan. Ternyata perkataan Meady itu tidak terdapat dalam kamus bahasa Melayu dan Inggeris. Saya beranggapan bahawa bahasa itu muncul sendiri dan hasil gabungan bahasa Inggeris dan kesedapan bunyi. Tapi malangnya perkara ini akan merosakkan bahasa. Sekiranya kita ingin bertutur dalam bahasa Inggeris, bertuturlah sepenuhnya dalam bahasa itu. Janganlah digabung dengan bahasa-bahasa yang lain. Cara itu akan mengucar-kacirkan sistem sesuatu bahasa. Contoh lain ialah penggunaan perkataan :
1) Suka-Suki
2) Cintan-Cintun

No comments:

Post a Comment