Monday, March 14, 2011

Bahasa Membodek

Assalamualaikum,
Hari ini saya bakal berkongsi penggunaan bahasa yang sering digunakan bagi membodek orang. Bodek bermaksud memuji-muji seseorang atas tujuan tertentu. Tujuan yang dimaksudkan itu lazimnya untuk mendapatkan faedah daripada seseorang yang dianggap berpengaruh bagi kesenangan dirinya. Kebanyakan orang tidak suka perangai negatif ini kerana seseorang yang pandai bermulut manis, mudah mencairkan jiwa mangsanya bagi mendapatkan perkara yang diingininya tanpa melakukan banyak kerja.

            Kehidupan saya sebagai seorang mahasiswa di universiti telah mengajar erti kehidupan. Pelbagai tingkah laku manusia dapat diperhatikan sepanjang belajar. Pernah suatu hari saya pernah terlihat kejadian ini. Semoga sahabat yang lain tidak menggunakan cara ini untuk mengambil hati pensyarah kerana pencapaian kita seharusnya berdasarkan usaha diri sendiri.

Masih teringat sewaktu berada di sekolah, pada waktu petang aku sedang berbual kosong dengan rakan serumahku. Pelbagai isu yang dibincangkan antaranya ialah perangai pelajar bermulut manis. Pelajar ini sering berjumpa dengan guru mata pelajarannya. Bukan atas tujuan berbincang tentang tugasan tetapi memujuk guru tersebut untuk membocorkan soalan peperiksaan. Patutlah setiap peperiksaan dia akan mendapat markah yang tinggi, rupanya dia menggunakan cara yang salah itu. Aku pernah terdengar dia memujuk seorang guru lelaki muda di sekolahku. Tambahan pula, dia menggunakan aset kecantikannya untuk menakluki jiwa cikgu itu.
            Pelajar             : Cikgu hensemlah hari ini.
                                   Cikgu             : Iya ka? Terima kasih. Awak ni pelajar yang baiklah. Sentiasa peka dengan guru di sekolah ini.
            Pelajar             : Mestilah, cikgukan baik orangnya. Terutamanya dengan saya.
            Cikgu              : Oleh sebab kamu seorang pelajar yang baik, cikgu akan ambil kamu   sebagai adik angkat cikgu.
Itulah antara kata-kata manis yang diungkap oleh orang lain bagi mendapatkan perkara yang dihajati oleh mereka. Lazimnya perkara ini juga sering berlaku di pejabat-pejabat kerana bahasa pemujukan boleh melembutkan hati orang lain walaupun dengan niat yang tidak baik.

No comments:

Post a Comment