Monday, March 14, 2011

Pandainya Dia…

Pertemuan pada kali ini, saya ingin menyingkap satu lagi peristiwa bahasa dan budaya yang terlintas di fikiran saat ini. Setiap hari kita akan berhubung dengan individu lain sama ada secara sengaja mahupun tanpa sengaja. Perhubungan itu terlaksana secara perbualan ataupun hanya sekadar gerak isyarat. Situasi yang bakal kongsi hari ini berkaitan kehidupan sebagai seorang mahasiswi di universiti dan saya yakin, sahabat seperjuangan yang lain juga pernah melalui perkara yang sama.

            Peristiwa yang saya maksudkan ialah kejadian ketika menunggu bas di hadapan dewan kuliah Proton City, Tanjung Malim. Selesai sahaja kelas Sosiolinguistik Melayu yang agak menarik pada hari Isnin itu, saya dan kawan-kawan pun menunggu bas yang menuju ke kampus utama. Setelah penat menunggu selama dua puluh minit, akhirnya sebuah bas tiba. Seperti biasa pelajar berebut-rebut untuk menempatkan diri di dalam perut bas itu kerana risau lewat sampai ke kelas.

            Suatu yang menarik pada bas itu ialah di hadapan bas itu tertulis lokasi perjalanan bas. Memang menarik caranya, ramai pelajar yang tersenyum melihat perkataan yang ditulis itu tapi saya sebagai bakal guru bahasa Melayu sedih dengan keadaan itu kerana berlaku lagi satu pencemaran bahasa. Pada kertas itu tertulis “ Proton Siti” yang merujuk kepada “ Proton City”. Kenapa perlu diubah nama tempat sampai sebegitu rupa? Adakah disebabkan inginkan publisiti murahan sehinggakan nilai bahasa dipermainkan ?.


No comments:

Post a Comment