Monday, March 14, 2011

Pengaruh Upin-Ipin

Dalam kepekatan malam, jemariku liat memulakan bicara. Mungkin kerana jiwanya ku kini sudah terbang ke kampung halaman. Mengimbau saat indah bersama keluarga. Saat ini aku terkenang peristiwa manis ketika puasa. Sudah tiga tahun aku tidak menyambut bulan ramadhan bersama keluarga. Hari ini, entri perbincangan bahasa bukan berkaitan dengan kenangan puasa kerana ia tiada kaitan dengan bahasa, tetapi berkaitan dengan anime kartun Upin dan Ipin.

            Kewujudan anime ini di mata masyarakat bermula ketika musim bulan Ramadhan. Disebabkan itulah aku terbayangkan kenangan puasa sebagai anak perantauan. Rasa bangga menusuk di jiwa kerana adanya kartun yang menggambarkan adat budaya Melayu. Pengaruh cerita Upin dan Ipin ini sangat baik membentuk jati diri kanak-kanak Melayu. Selain itu, cerita ini juga dapat mengimbau kembali peristiwa puasa dan raya di kampung-kampung yang sudah mula luntur budaya bantu-membantu antara masyarakat bagi memeriahkan bulan Ramadhan.

            Andai diperhatikan daripada sudut bahasa, pemilihan bahasa yang banyak menyelitkan unsur nasihat dan agama menjadi pedoman kepada masyarakat. Mesej yang ingin disampaikan sangat jelas. Generasi baru terutamanya kanak-kanak menggemari kartun, melalui medium ini maka identity kanak-kanak daripada aspek percakapan dan perlakuan dapat dibentuk dengan cara yang betul.
Antara kebaikan kelahiran Upin Ipin :
·         Penggunaan bahasa yang baik
·         Menyelitkan doa-doa harian sebagai panduan kepada penonton
·         Mengandungi unsur nasihat dan pembelajaran tentang agama secara tidak langsung melalui watak nenek.

No comments:

Post a Comment