Wednesday, March 16, 2011

Ceteknya Ilmuku


Hari ini ialah hari Isnin bersamaan dengan 14 Mac 2011, setelah selesai menghadiri kelas Keterampilan Penulis di Dewan Kuliah A, saya dan kawan yang lain membawa diri menuju ke perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Hajat dihati meminjam buku berkaitan peribahasa. Setelah niat dicapai, kami pun pulang ke kolej kediaman masing-masing bagi merehatkan diri dan menenangkan fikiran setelah seharian berada di dewan kuliah.

            Saya pun membelek-belek buku Koleksi Terindah Peribahasa Melayu hasil karya Ainon Mohd dan Abdullah Hassan. Dalam buku tersebut mengandungi 3,500 peribahasa Melayu yang dianggap terindah daripada sudut makna dan bentuk. Kebanyakkan peribahasa ini jarang saya dengar dan ada yang saya tidak ketahui sama sekali kewujudannya. Ini kerana, di peringkat sekolah sama ada sekolah menengah dan sekolah rendah hanya menggunakan peribahasa yang lazim dan mudah untuk diingati oleh pelajar. Antaranya ialah seperti melukut di tepi gantang, keluar tidak mengurangi, masuk tidak memenuhi, umpama anjing dengan bayang-bayang dan harapkan pagar, pagar makan padi.

            Pengetahuan saya tentang peribahasa Melayu amat terhad, padahal melalui peribahasa inilah kita dapat melihat dan menilai erti kehidupan masyarakat Melayu masa dahulu. Bangsa Melayu yang masih teguh berpegang dengan adat ketimuran dan bersendikan syarak. Peribahasa terbentuk daripada kerangka kehidupan masyarakat Melayu yang memaparkan kegiatan ekonomi, perniagaan, hidup bermasyarakat dan juga unsur alam seperti binatang dan tumbuh-tumbuhan. Ingin saya berkongsi antara peribahasa yang baru diketahui sewaktu membaca buku tersebut.
a) Ibarat orang kenyang, jikalau dijamu dengan lauk yang sedap sekalipun, berkata tawar juga
Maksudnya : pemberian kepada orang yang tidak memerlukannya tetap tidak dihargai.
b) Sayangkan garam sececah, rosak kerbau seekor
Maksudnya : takut rugi sedikit, langsung rugi banyak.

            Itulah antara contoh peribahasa yang jarang kita gunakan dalam kehidupan seharian. Marilah kita bersama-sama membudayakan amalan membaca, agar pengetahuan yang cetek dapat diluaskan lagi.

No comments:

Post a Comment