Wednesday, March 16, 2011

Kesalahan Ejaan

Salam pertemuan untuk ke-32 kalinya…
Pada entri kali ini pula, saya ingin berkongsi ilmu tentang bahasa. Suatu kesalahan yang berterusan seandainya tidak ditegur oleh seseorang akan menyebabkan dia sesat dalam jangka masa panjang. Ini kerana kadang kala orang yang melakukan kesalahan itu tidak mengetahui bahawa dia melakukan kesalahan. Menyedarkan kesalahan seseorang itu adalah antara tugas yang bakal dipikul oleh guru apabila berhadapan dengan murid. Tambahan pula, sekiranya guru itu adalah guru bahasa Melayu yang menggalakkan penggunaan bahasa yang betul. Malu kiranya guru bahasa itu sendiri melakukan kesalahan.

            Kesalahan yang bakal kita kupas pada hari ini ialah kesalahan dalam aspek ejaan. Dalam pengajaran bahasa Melayu aspek ejaan penting dan banyak dinilai. Antaranya dalam menjawab soalan pemahaman, membina ayat dan juga membuat karangan. Guru pasti akan dapat mengenal pasti kesalahan ejaan yang sering dilakukan oleh pelajar. Antara ejaan yang mengelirukan pelajar ialah:

Ejaan betul
Ejaan Salah
rangsangan
ransangan
kaunter
kuanter
motosikal
motorsikal
Sama ada
samada
           





            Pendedahan yang banyak tentang ejaan yang betul adalah salah satu cara bagi menangani masalah. Pada pendapat saya, guru boleh melakukan kuiz mengeja perkataan yang sukar dan mengelirukan setiap waktu kelas. Tambahan pula, aktiviti ini tidak memakan masa yang panjang dan membawa faedah yang banyak kepada pelajar.

No comments:

Post a Comment