Monday, March 14, 2011

Penjodoh Bilangan Melayu

Pada pertemuan kali ini, saya akan membawa pembaca menyelusuri kisah bahasa dan budaya Melayu. Kita akan mengambil tahu tentang cara masyarakat Melayu meletakkan kelompok penghitungan dalam bahasa seharian mereka. Terdapat beberapa perkataan yang merujuk penjodoh bilangan bagi kelompok kata nama yang tertentu. Sering kali kita mengesan kesalahan penggunaan penjodoh bilangan bagi beberapa perkataan tertentu tetapi sebelum itu, baiklah kita berkenalan dengan kata bilangan ini terlebih dahulu.

Masyarakat Melayu menggunakan penjodoh bilangan bagi tujuan menghitung sesuatu sama ada benda itu merupakan manusia, haiwan atau benda-benda tak bernyawa. Menurut Asmah Haji Omar dalam Nahu Kemas Kini, penjodoh bilangan dalam bahasa Melayu boleh dibahagikan kepada tiga subsistem iaitu penjodoh bilangan manusia, penjodoh bilangan haiwan dan penjodoh bilangan benda-benda tak bernyawa. Antara kekeliruan penggunaan penjodoh bilangan yang selalu digunakan oleh masyarakat Malaysia.
Penjodoh Bilangan
Benda- benda
Biji, butir
Benda-benda kecil
Lembar
kertas
Buah
Benda-benda besar
Gumpal
Ketulan yang lembut seperti darah, bulu kambing
Kesalahan yang sering dilakukan oleh penutur bahasa Melayu dalam meletakkan penjodoh bilangan bagi kata nama tertentu disebabkan oleh kekeliruan dan kebiasaan yang salah dalam perbualan seharian. Contoh kesalahan tersebut ialah sebiji kereta, sehelai kertas dan sebuah percintaan.

Pernah juga saya terdengar kesilapan penggunaan penjodoh bilangan ini. Kekeliruan ini bukan sahaja berlaku kepada golongan muda, malahan berlaku pda golongan dewasa. Perkara ini mungkin disebabkan tanggapan mereka bahawa penjodoh bilangan ini bukanlah suatu yang penting dan mudah.

            A :  Wahh…. tengok sebiji kereta di seberang jalan tu. Cantik kan?
            B : A’ah la, cantik dan mewah. Kalau aku dah kerja nanti, aku mahu beli sebiji juga la.
            A: kalau kau mau beli sebiji, aku mau beli berbiji-biji. Hahahaha. 

No comments:

Post a Comment