Wednesday, March 16, 2011

Tulisan Jawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera…
Seperti yang kita sedia maklum, tulisan yang kita gunakan sebelum tulisan rumi ialah tulisan jawi. Tulisan yang berasal daripada aksara bahasa Arab tetapi diubah dan ditambah sedikit hurufnya bagi menepati fonetik masyarakat Melayu yang berbeza dengan masyarakat Arab. Namun, semenjak kedatangan penjajah Barat ke Tanah Melayu, tulisan rumi telah dijadikan tulisan dalam segala bentuk aktiviti pentadbiran dan pendidikan di Tanah Melayu. Maka fungsi tulisan jawi pun beralih arah kepada tulisan rumi.

            Pernah saya berbincang dengan kawan sebilik sewaktu ada kelapangan tentang tulisan jawi ini. Beliau menyatakan dia tidak lancar sangat menulis dalam tulisan jawi. Saya juga mengakui bahawa mempunyai kekurangan yang sama. Ini kerana semenjak mengenal buku, saya hanya menggunakan tulisan rumi dan hanya belajar tulisan jawi ketika belajar di Sekolah Agama Rakyat. Oleh itu, penguasaan jawi saya adalah kurang.

            Kawan sebilik saya berkongsi cerita tentang datuknya yang sudah berusia 70 tahun. Atuknya amat lancar membaca dan menulis dalam tulisan jawi tetapi ejaan perkataan itu menggunakan ialah menggunakan ejaan kosa kata lama. Dia pernah menunjukkan sehelai manuskrip jawi lama kepada atuknya dan ternyata atuknya boleh memahami perkara yang tertulis pada kertas itu. Masyarakat Melayu masa kini terutamanya golongan muda kebanyakkan sudah tidak tahu menulis dan membaca tulisan jawi lagi. Andai fenomena ini berterusan, maka pupuslah satu lagi nilai budaya bahasa Melayu. Bersamalah kita memelihara harta yang bernilai ini. 

No comments:

Post a Comment