Monday, March 14, 2011

Bahasa Rahsia

Jika merujuk kepada nota kuliah yang diberikan oleh Dr.Siti Saniah, bahasa rahsia merujuk kepada bahasa yang digunakan bagi tujuan perisikan, pengedaran dadah dan lain-lain. Bahasa rahsia ini memang sengaja dibuat sedemikian supaya dapat disimpan kerahsiaan kegiatan mereka. Berdasarkan maksud tersebut, bolehlah kita katakan bahasa rahsia diwujudkan oleh golongan tertentu supaya masyarakat umum tidak memahami makna disebalik bahasa yang digunakan.

            Teringat pula peristiwa ketika saya masih menuntut di tahun enam pada tahun 2000. Waktu itu, kawan-kawan semua sibuk menghafal bahasa rahsia dan tulisan rahsia mereka. Padahal bahasa rahsia itu amat mudah untuk difahami kerana hanya menambahkan suku kata “pa” di belakang setiap suku kata. Fungsinya adalah sekadar hiburan sahaja supaya golongan yang lebih tua tidak memahami apa yang dibincangkan. Contoh ayat:

Kamu mahu ke mana?
Kapamupu mapahupu kepe mapanapa?

Kenangan zaman kanak-kanak ini tidak akan dapat saya lupakan sepanjang usia kerana di dalamnya terselit 1001 kenangan manis yang sukar untuk berulang di zaman dewasa kini. Adakah pembaca pernah melalui saat-saat indah seperti saya ?

No comments:

Post a Comment