Monday, March 14, 2011

Terima Kasih

Budaya menghormati yang tua dan mengasihi yang muda kelihatan masih menebal dalam kalangan mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris. Saya berani menyatakan sedemikian berdasarkan pemerhatian deria pandangku yang sedikit peka. Sepanjang pengajian di sini, saya dapat lihat budaya mengucapkan terima kasih diamalkan dengan baik. Ucapan itu bukan sahaja diberikan kepada pensyarah yang mengajar tetapi juga kepada pemandu bas.

            Ungkapan itu bertujuan untuk memberi penghargaan kepada mereka yang menabur jasa kepada diri kita. Ucapan ini dapat mengurangkan rasa ego dalam kalangan masyarakat. Tambahan pula dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara komuniti. Ungkapan ini seharusnya diterapkan dalam diri setiap golongan masyarakat kerana perlakuan ini membawa  nilai rasa yang positif dan tidak membawa maksud negatif yang baik diamalkan dalam masyarakat.

            Dalam diri ini, saya berasa bangga dapat mengenali kawan-kawan yang mengamalkan mengucapkan terima kasih kepada sesiapa sahaja yang telah membantu mereka. Walaupun pelbagai variasi ungkapan terima kasih yang terungkap dalam pelbagai bahasa tetapi fungsinya tetap sama. Tidak mengira agama dan bangsa ia membawa konotasi yang baik. Baik kepada si pemberi dan juga kepada si penerima.

No comments:

Post a Comment