Monday, March 14, 2011

Kerana Kartun itu… (Shin Chan)

Jika pada entri yang lalu kita berkenalan dengan anime tempatan yang membawa kesan positif dalam perkembangan bahasa dan budaya masyarakat, kini kita akan melihat antonim bagi anime itu. kartun yang saya maksudkan ialah kartun Shin Chan. Shin Chan adalah anime yang berasal dari negara luar namun disebabkan sambutan yang hangat di negara kita, maka berlakulah aktiviti mengalih bahasa ke bahasa Melayu untuk mudah difahami oleh khalayak umum.

            Saya tidak memahami tujuan anime ini dicipta kerana tidak terdapat nilai didaktik atau pengajaran yang baik yang ditonjolkan. Mungkin kerana penciptanya hanya melihat daripada aspek keuntungan semata ataupun sekadar hiburan ringan kepada khalayak umum. Sifat perjalanan cerita yang ditonjolkan yang berunsur humor membuatkan semua orang bergembira tetapi disebalik kegembiraan itu terselit satu fenomena yang tidak baik. Shin Chan ialah anime yang ditujukan kepada kanak-kanak. Kanak-kanak mudah terpengaruh dengan media yang mereka lihat. Dalam cerita ini, banyak budaya atau perbuatan yang tidak baik dimasukkan. Antaranya :
·         Penggunaan bahasa kesat
·         Perwatakan pelajar dan anak yang pemalas dan suka melawan cakap ibu bapa.
·         Anak yang suka menimbulkan masalah
Kanak-kanak yang menggemari kartun ini, tidak mustahil akan meniru perlakuan negatif yang ditunjukkan dalam cerita itu. Budaya ini akan merosakkan jati diri Melayu yang sejati. Jati diri yang berlandaskan ajaran agama Islam yang mementingkan budi pekerti mulia.

No comments:

Post a Comment