Wednesday, March 16, 2011

Colgate

Assalamualaikum…
Dalam pertemuan yang sekian kalinya kini, saya ingin berkongsi pengalaman yang saya alami sebagai seorang manusia biasa. Kebiasaan kadang kala penyebab penyakit. Jika dianalogikan, seorang yang selalu makan makanan yang mengandungi kandungan glukosa atau gula yang tinggi akan mengalami kesukaran untuk membuang tabiatnya itu walaupun tahu risiko penyakit yang dihadapinya. Begitu jugalah halnya dengan masalah bahasa dalam kalangan masyarakat.

            Teringat ketika saya berada di kampung dahulu, ibu berpesan supaya membeli Colgate. Apabila tiba di kedai runcit, saya mendapati tiada ubat gigi jenama Colgate. Oleh sebab ibu berpesan untuk membeli Colgate dan barang itu tidak ada di kedai, saya pun memutuskan untuk kembali ke rumah. Setiba di rumah, ibu memarahi saya kerana tidak membeli Colgate. Saya pun menerangkan kefahaman tentang arahan ibu tadi. Rupanya, ibu berpesan untuk membeli ubat gigi dan tidak kisah tentang jenama. Oleh kerana kebiasaan menganalogikan ubat gigi dengan jenama Colgate, maka berlakulah perselisihan faham sedikit.

            Perkara yang sama juga sering berlaku dengan perkataan Maggi. Walhal perkara yang dimaksudkan ialah mee segera. Marilah kita menggunakan bahasa yang betul dan memahami makna jenama barang agar kekeliruan dapat dielakkan.

No comments:

Post a Comment